tisdag 20 september 2011

Små semlor med hemmagjord "solrosfrömandelmassa"




Så här bakar man bullen, 16 st små:
75 gram smör
2 ½ dl mjölk
25 gram jäst
1 ½ krm salt
½ dl socker
7 ½ dl mjöl (jag använde nog 9 dl)
1 tsk kardemumma

1. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet, häll sedan på resten.
3. Häll i salt, socker, kardemumma och det mesta av mjölet, spara lite till utbaket. Arbeta ihop till en smidig och blank deg som släpper från kanterna. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och dela degen i 16 bitar och gör bullar. Låt dom jäsa på plåt med bakplåtspapper i 30 min (mina jäste nog i en timme nästan).
5. Pensla bullarna och sätt in dom mitt i ugnen i 10 min. Låt dom svalna på galler under bakduk.

"Mandelmassan" gjorde jag såhär:
½ dl solroskärnor
lite mer än ½ dl socker
lite vatten för att få det lagom kletigt

Mixa bara ihop allt. Klart.


Skär av övre delen på bullen och gröp ur ett hål i bullen. Lägg i "mandelmassan" (som jag blandade med lite mjölk för att få den ännu mjukare) i hålet och på med grädde. Lägg på locket och pudra med florsocker. Njut!


 


/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar