torsdag 8 september 2011

Grova hålkakor



Jag älskar att baka bröd, vi äter så gott som bara hembakat bröd här hemma. Det är så avslappnande och befriande att baka bröd på nått vis, det är liksom en skön känsla att slänga ihop deg som jäser och lever sitt eget lilla liv och sedan blir ett gott bröd.
Förra veckan testade jag att baka hålkakor, det har jag aldrig gjort förut. Dom blev väldigt goda och luftiga, jag kommer att baka dom igen.

Grova hålkakor


Ingredienser till 4 st hålkakor:
9 dl vetemjöl special
4 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
0,5 dl brödsirap
1 msk malda brödkryddor
50 g rumsvarmt smör
50 g jäst för söta degar (jag använde vanlig)
5 dl vatten

Gör så här:
1. Häll det mesta av mjölet, salt, sirap, brödkryddor och till sist smöret i klickar i matberedaren skål. Finfördela jästen över. Värm vatten så att det blir fingervarmt, ca 37 grader, och häll det i skålen.
2. Kör matberedaren i ca 4 minuter (jag använde degkrokarna till elvispen). Degen ska vara blank och smidig. Låt den sedan jäsa i skålen till dubbel storlek, ca 30 minuter.
3. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Knåda igenom den, tillsätt eventuellt lite mer mjöl, och dela den i fyra bitar. Forma de fyra bitarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor.
4. Gör ett 4 cm stort hål i mitten med ett mått. Lägg kakorna på plåtar med bakpapper, två stycken på varje plåt. Nagga kakorna och låt dem sedan jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.
5. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Receptet har jag hittat här.

Lycka till!
/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar